17 feb 2014

Luis Sagi-Vela. Personatges alteans del segle XX/ Miguel del Rey



Hui el nostre record és a la memoria de Luis Sagi-Vela, que en aquesta data compliria 100 anys, l'esplèndid cantant de zarzuela que va pasar amb nosaltres els seus primers anys a Altea, a la vila que van construir els seus pares: Villa Sagi - Vela, coneguda avui com a Vila Gadea un elegant palauet que podríem classificar com d'un ecelcticismo classicista i que marca amb la seua presència el paisatge de la Cala del Soio. Un personatge que va cantar amb els seus pares de vegades a les festes del Cristo i les festes de sant Llorens fins que la maledicència va fer que la familia abandonara Altea. Al mas de Calces, per els anys 30, recordaven les tonades despres de dinar amb el seu amic Gaspar Aynat.
Ràdio Clàssica li ha dedicat hui el record del matí del seu aniversari i jo vull recordarlo en la seua entranyable Altea. De la casa i dels seus pares y de la familia Sagi-Vela ens diu R. Llorens (1983 , p . 261): " ... Va ser construïda pel cantant d'òpera - Ernesto ( per Emilio ) - Sagi Barba i la seua dona , Luisa Vela, per la qual cosa va lluir el rètol de « Vila Sagi - Vela » . Va ser adquirida en els anys 30 pel senyor José García , i d'aquí , i per la seva llarga permanència , va prendre el nom , avui difícil d'oblidar , mentre que el primitiu ha passat al bagul dels records . El matrimoni Sagi-Vela participava de la vida alteana , i en les festes del Crist o del Consol acudien a l'església a cantar les seves motets i sols, fins que la murmuració els va obligar a anar d'Altea . Encara hi ha qui recorden Telmo Vela , germà de Luisa , i violinista cèlebre , així com al nen (Luís) Sagi - Vela , després famós i reconegut cantant d'òpera ."

Hoy nuestro recuerdo es hacia Luis Sagi-Vela, que hoy cumpliría 100 años, el espléndido cantante de opera que disfruto de sus primeros años en Altea, en la villa que construyeron sus padres: Villa Sagi-Vela, conocida hoy como Villa Gadea un elegante palacete que podríamos clasificar como de un ecelcticismo clasicista y que marca con su presencia el paisaje de la Cala del Soio. Un persoanaje que junto a sus padres canto en las fiestas del Cristo y Sant Llorens hasta que la maledicencia los hizo abandonar un ingrato pueblo. En le mas de calces se recodaban sus tonadas después de comer, allá por los años 30, en compañía de su amigo Gaspar Aynat.
Radio Clásica le ha dedicado el recuerdo de la mañana de su aniversario y yo quiero recordarle en su entrañable Altea. De la casa y de sus padres nos dice R. Llorens (1983, p. 261) cuando indica: “.....Fue construida por el cantante de ópera -Ernesto (por Emilio)- Sagi Barba y su esposa, Luisa Vela, por lo que lució el rótulo de «Villa Sagi-Vela». Fue adquirida en los años 30 por don José García, y de ahí, y por su larga permanencia, tomó el nombre, hoy difícil de olvidar, mientras que el primitivo ha pasado al baúl de los recuerdos. El matrimonio Sagi-Vela participaba de la vida alteana, y en las fiestas del Cristo o del Consuelo acudían a la iglesia a cantar sus motetes y solos, hasta que la murmuración les obligó a irse de Altea. Todavía hay quienes recuerdan a Telmo Vela, hermano de Luisa, y violinista célebre, así como al niño Sagi-Vela, después famoso y renombrado cantante de ópera.”

No hay comentarios:

Publicar un comentario