15 dic 2013

Villa García - Altea



La seua qualitat arquitectònica i el valor del paisatge circumdant, aconsellen incloure en el llistat de BRL com a representació de l'arquitectura suburbana i d'esplai de l'últim terç del segle XIX , arquitectura pròpia de certa l'alta burgesia assentada a Altea com a lloc d'esbarjo. 
L'edifici de Villa García és un palauet academicista hui remodelat , però que conserva el caràcter d'element exempt i la seua estructura de façanes i coberta . Un edifici construït a finals del segle XIX i del qual ens dóna referència R. Llorens ( 1983 , p . 261 ) quan indica: " ---- ser construïda pel cantant d'òpera Ernesto Sagi - Barba i la seua dona Luisa Vela, per la qual cosa duia el rètol" vila Sagi-Vela ". Ser adquirida en els anys 1930 per don José García , i d'aquí , per la seua llarga permanència , prenc el nom , avui difícil d'oblidar , mentre que el primer ha passat al bagul dels records . El matrimoni Sagi - Vela particupaba en la vida alteana , i en les festes del Crist o del Consol acudien a l'església a cantar les seus motets i sols, fins que la murmuració els va obligar a anar d'Altea..."
La seua arquitectura de palauet de dues crugies i compost amb cinc obertures en façana amb dos nivells, cobert a quatre aigües i amb un frontó eclèctic al centre de la cornisa. En l'actualitat els espais interiors han perdut cert interès per la subdivisió realitzada , encara que això no ha estat obstacle per a la pèrdua d'interès de la peça a nivell volumètric , de façanes i paisatgístic . L'interior inclou , deslocalitzats , alguns elements de gran valor provinents de l'arquitectura original : fusteria en portes i finestres , vidrieres historicistes i sobre tot això, els balustres i el pom de l'antiga escala, avui reubicada . Aquests elements , alhora que els panells ceràmics de les terrasses, s'atribueixen en el seu disseny inicial a l'arquitecte A. Gaudi, amic d'Ernesto Sagi, el primer propietari de la casa , i qui la va construir , catalans i amics entre si.
S'insereix en un enclavament paisatgístic de gran interès, ja que s'eleva sobre una plataforma que domina les afloraments volcànics que trobem abundantment en aquestes costes, conservant fins i tot el seu antic tancament i restes dels quals va ser el jardí i parc domèstic original. L'arbrat adult que inclou de Pinus halepensis contribueixen a la qualitat del paisatge, només trencat per l'existència del inqualificable port esportiu que s'estén davant les terrasses




Su calidad arquitectónica y el valor del paisaje circundante incluyen a este edifcio en el listado de BRL alteanos como representación de la arquitectura suburbana y de recreo del último tercio del siglo XIX, arquitectura propia de una cierta la alta burguesia o de aquella bohemia de finales del Ochocientos e inicios del s XX, asentada en Altea como lugar de recreo. 
El edificio de Villa García es un palacete academicista hoy remodelado, pero que conserva el carácter de elemento exento y su estructura de fachadas y cubierta. Un edificio construido a finales del siglo XIX y del cual nos da referencia R. Llorens (1983, p. 261) cuando indica:” ----fue construida por el cantante de ópera Ernesto Sagi-Barba y su esposa Luisa Vela, por lo que lucio el rótulo “villa Sagi-Vela” .Fue adquirida en los años 1930 por don José García , y de ahí, por su larga permanencia, tomo el nombre, hoy difícil de olvidar, mientras que el primero ha pasado al baúl de los recuerdos. El matrimonio Sagi-Vela particupaba en la vida alteana, y en las fiestas del Cristo o del Consuelo acudían a la iglesia a cantar  sus motetes y solos, hasta que la murmuración les obligó a irse de Altea…. “
Su arquitectura de palacete de dos crujías y compuesto con cinco vanos en fachada con dos niveles, cubierto a cuatro aguas y con un frontón ecléctico en el centro de la cornisa. En la actualidad los espacios interiores han perdido cierto interés por la subdivisión realizada, aunque ello no ha sido óbice para la pérdida de interés de la pieza a nivel volumétrico, de fachadas y paisajístico. El interior incluye, deslocalizados, algunos elementos de gran valor provenientes de la arquitectura original: carpintería en puertas y ventanas, cristaleras historicistas y sobre todo ello, los balaustres y el pomo de la antigua escalera, hoy reubicada. Estos elementos, a la vez que los paneles cerámicos de las terrazas, se atribuyen en su diseño inicial al arquitecto A. Gaudi, amigo de Ernesto Sagi, el primer propietario de la casa, y quien la construyó, catalanes y amigos entre sí.
Se inserta en un enclave paisajístico de gran interés, ya que se eleva sobre una plataforma que domina las afloraciones volcánicas que encontramos abundantemente en estas costas, conservando incluso su antiguo cierre y restos de los que fue el jardín y parque doméstico original. El arbolado adulto que incluye de pinus halepensis contribuyen a la calidad del paisaje, solo roto por la existencia del incalificable puerto deportivo que se extiende frente a las terrazas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario