20 ago 2013

Mas de Calces a Altea - La Marina


La masia de Sant Joan Baptista o Mas de Calces entre la Pila i la Foia d'Altea la Vella, té dos aspectes a ressenyar: el primer relatiu al seu valor arquitectònic dins del patrimoni rural valencià, ja que és un dels millors exemples de casa amb riurau incorporat, o casa porticada, aquesta variant dialectal pròpia de la Marina; en segon lloc, perquè és una referència concreta d'aquestes masies de la burgesia agrària de finals del Vuit-cents i del Nou-cents valencià que ens ajuden a comprendre la història econòmica comarcal.
La masia està formada per un conjunt de terres i edificis que configuraven la que va ser una factoria agrària vuitcentista, centre de recepció de productes agraris de gran part de l'antiga Heretat de Benimussa, propietat dels Calzas del Castillo que valencianitzat el cognom, de "els Calces", d'on li ve el nom a la casa.
Els edificis de la masia es situaven al vessant est del Tossal de Calces, amb accés des de l'antic camí Fondo a través d'un camí privat que puja fins a la casa i que en la primera part, en ascens, estava ple d'oliveres, i en el seu tram horitzontal està acompanyat de xiprers al costat de la muntanya i d'oms i eucaliptus a la part baixa, entre els quals es pot veure al lluny el pati principal de la casa. Al llarg del vessant del turó se situaven terrasses per assecador de panses, amb riurau exempt de quatre obertures, més un gran pati que alhora era el sequer del riurau situat sota la primera de les crugies de la casa pairal.
L'edifici principal del mas actual és el producte d'una remodelació integral de la casa realitzada possiblement en el primer terç del segle XIX sobre un edifici més antic, de dues crugies i de cobertes a una aigua abocant cap enrere, amb un espai filtrant previ a la porta d'accés, la mateixa que l'actual, lateralitzada en planta a la manera antiga. La remodelació vuitcentista segueix mantenint la configuració de casa compacta, però li afegeix una crugia davant de la façana original composta per un gran riurau inserit en l'arquitectura de la casa i que ocupa tot el front, un riurau de cinc ulls que disposa d'una gran pati quadrangular de belles proporcions. La casa es cobreix a dues aigües amb ràfec horitzontal a la façana principal i consta de tres plantes
 
Miguel del Rey, Arquitecte. Estiu de 2013

La masía de San Juan Bautista o Mas de Calces entre La Pila y  la "Foia de Altea la Vella", tiene dos aspectos a reseñar: el primero relativo a su valor arquitectónico dentro del patrimonio rural valenciano, ya que es uno de los mejores ejemplos de casa con riurau incorporado, o sea, las llamadas casa porticadas, esta variante dialectal propia de la Marina; en segundo lugar, porque es una referencia concreta de estas masías de la burguesía agraria de finales del Ochocientos y del Novecientos valenciano que nos ayudan a comprender la historia económica comarcal.
La masía está formada por un conjunto de tierras y edificios que configuraban la que fue una factoría agraria decimonónica, centro de recepción de productos agrarios de gran parte de la antigua Heretat de Benimussa, propiedad de los Calzas del Castillo, que valencianizado el apellido, de "els Calces", de donde le viene el nombre a la casa.
Los edificios de la masía se situaban en la vertiente este del Tossal de Calces, con acceso desde el antiguo camí Fondo a través de un camino privado que sube hasta la casa y que en su primera parte, en ascenso, estaba jalonado de olivos, y en su tramo horizontal está acompañado de cipreses en el lado de la montaña y de olmos y eucaliptus en la parte baja, entre los que se puede ver a lo lejos el patio principal de la casa. A lo largo de la ladera de la colina se ubicaban terrazas para secadero de pasas, con riurau exento de cuatro vanos, más un gran patio que a la vez era el sequer del riurau situado bajo la primera de las crujías de la casa solariega.
El edificio principal de la masía actual es el producto de una remodelación integral de la casa realizada posiblemente en el primer tercio del siglo XIX sobre un edificio más antiguo, de dos crujías y de cubiertas a un agua vertiendo hacia atrás, con un espacio filtrante previo a la puerta de acceso, la misma que la actual, lateralizada en planta a la manera antigua. La remodelación Ochocentista sigue manteniendo la configuración de casa compacta, pero le añade una crujía frente a la fachada original compuesta por un gran riurau inserto en la arquitectura de la casa y que ocupa todo el frente; un riurau de cinco ojos que dispone de una gran patio cuadrangular de bellas proporciones. La casa se cubre a dos aguas con alero horizontal en la fachada principal y consta de tres plantas
 Miguel del Rey, Arquitecto, 2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario